Чланци пун текст

Свеобухватан водич за одласке на сервисирање система за грејање, вентилацију и климатизацију током епидемије вируса корона 

Пракса која обезбеђује да клијенти и запослени буду здрави и безбедни

Кључне речи: кориснички сервис и КГХ, задовољство запослених лица, здравље и КГХ

Техничари сваког дана обиђу неколико кућа и станова. Свака кућа или стан представља још једну могућност да будете изложени вирусу корона, обичном грипу, прехлади или некој другој болести у том домаћинству. С обзиром на то да је то изузетно заразна болест, потребно је да размишљамо о томе шта техничар треба да ради како би заштитио и себе и власника куће или стана.

Такође, ово нису предлози или препоруке, осим ако то није назначено у референтној литератури. Ово су елементи о којима треба водити рачуна. Може се десити да неке од ових савета нису могући због несташице одређених производа. Неке, пак, лако можете да примените.

Заштита и безбедност људи приликом сервисирања уређаја за грејање, вентилацију и климатизацију

Измерите температуру техничара

Започните сваки дан са мерењем температуре сваког техничара. Можете да користити једноставан бесконтактан топломер за чело. Њиме се може очитати температура за секунд. Мерење температуре може да буде начин којим ћете утврдити да ли је техничар здрав и да ли га можда треба послати кући. То је такође и начин да власника куће или стана умирите, то јест да кажете: ,,Господине или госпођо, ми сваког јутра меримо температуру свим техничарима како бисмо видели да ли су здрави. Ништа није 100% сигурно, али током кризе са вирусом коорна, чинимо све да заштитимо и вас и вашу породицу”. Постоје неке ствари које треба напоменути у коришћењу топломера за мерење температуре на челу. Прво, температура може да буде 1/2-1 K нижа од температуре која се мери у устима. Уколико је први резултат мерења нормалан, препорука је да се измери и температура у устима, јер техничар може да има благо повишену температуру.

Ако користите орални топломер, водите рачуна да примените одговарајуће поступке за стерилизацију. Према америчкој Националној библиотеци за медицину – Дезинфекција клиничког термометра, „…клиничке топломере треба темељито обрисати након употребе и затим држати потопљене у одговарајућем дезинфекционом средству неколико минута. У општој пракси где је то неизводљиво, топломер након употребе треба темељито обрисати ватицом умоченом у дезинфекционо средство”. Такође, треба имати на уму да телесна температура сваке особе може да варира.

Не препоручује се коришћење трака за мерење температуре, јер оне мере температуру коже, а не телесну температуру. Најзад, чак и произвођачи топломера за чело упозоравају: ,,Ово није замена за клинички топломер – увек користите клинички топломер када је потребно мерење телесне температуре високе тачности”. Очитане вредности температуре треба бележити и чувати у главној канцеларији.

Позовите клијенте и поставите им питање пре одласка код њих

У реду је да питате клијента да ли су сви у домаћинству здрави. То је такође добар тренутак да обавестите клијента о поступцима које ће предузети ваш техничар у погледу безбедности: то јест, да ће носити маску, рукавице, заштитне наочаре, да ће користити средство за дезинфекцију, да се неће руковати итд. То ће вашем клијенту улити поверење у професионализам вашег предузећа. Центар за контролу и превенцију болести даје следеће савете здравственим радницима. „Када заказујете термине за рутинску здравствену заштиту (нпр. годишњи систематски преглед, необавезни хируршки захвати), реците пацијентима да позову унапред и поразговарајте о томе да треба померити заказани преглед уколико се код њих развију симптоми респираторне инфекције (нпр. кашаљ, гушобоља, повишена температура) на дан заказане посете”. Иако је овај савет намењен здравственим радницима, он је такође и добро упутство за компанију и техничаре за грејање, вентилацију и климатизацију. Сада је добар тренутак да се преиспита потреба за одласком ради редовног одржавања. Такве посете могу да сачекају. С друге стране, потребно је да почнете да радите, а ваљане заштитне процедуре могу да обезбеде безбедност и вашем техничару и клијенту. Наравно, квар уређаја је нешто друго и грејање и климатизација представљају питање здравља и безбедности, чак и када се у кући или стану налази заражена особа.

Поступак код одласку у кућу или стан чији станар има вирус корона 

Прво, одлазак на редовно сервисирање не долази у обзир. Апсолутно нема потребе да се техничари или следећи власник куће или стана излажу ризику. Посета ради редовног одржавања може да сачека.

Друго, почиње годишње доба са релативно умереним температурама и када није апсолутно неопходна механичка климатизација (хлађење) целе куће. Ако прозори могу да се отварају, то је решење које треба да замени механичку климатизацију. Власник куће или стана може да користи таваничне вентилаторе или преносне вентилаторе. Уколико немају преносни вентилатор, можете га купити у продавници и однети га клијенту. Оставите га на трему или пред вратима. Лоша страна је та што је пролеће доба када се јављају алергије. Када се отварају прозори полен може да уђе у просторије и погорша симптоме алергије.

Треће, грејање представља већи проблем; ипак, можда неће бити потребе за грејањем целе куће. Станари који имају вирус корона треба да се самоизолују у својој спаваћој соби, како би смањили ширење болести на друге чланове домаћинства. У том случају решење су мале електричне грејалице за ту спаваћу собу. Ако клијент нема безбедну електричну грејалицу, можете да одете до продавнице и купите неколико грејалица. Водите рачуна да грејалице не буду отворене и да се искључују када се преврну. Безбедност је од прворазредног значаја. Додатне грејалице могу се користити ако их жели власник куће или стана. Да поновимо, безбедност је на првом месту. Власник куће или стана треба да буде свестан да рачун за електричну енергију може да буде знатно већи. Ако се једна грејалица од 1.500 вати користи 24 часа дневно током периода од 30 дана са ценом од 0.10$ (10 центи) по kWh, потрошња електричне енергије може да кошта и до 108.00$. Помножите то са бројем електричних грејалица и доживећете шок. Срећом, мало је вероватно да ћемо са уласком у април месец имати потребу за целодневним грејањем током целе недеље. Старији људи и новорођенчад могу бити изузетак.

Четврто, имајте на уму да свако шмрцање, кашљање и кијање не значи да особа има вирус корона, нарочито у ово доба године. Ми смо стално окружени људима који имају алергије и прехладе и никада о томе не размишљамо. Не треба аутоматски да претпоставимо да је одређена особа заражена вирусом корона и не треба да паничимо. Велика већина наших клијената који кашљу нису заражени вирусом корона. Такође, на наше кућне одласке треба да се примењује исто правило као и на лекаре по правилима о заштити података из закона о здравственом осигурању.

Другим речима, информације сачувајте за себе и за предузеће. Нема потребе да претпоставите да је власник куће или стана заражен, да о томе причате другима и да се те гласине затим шире. Ми нисмо лекари. Ми не знамо како да дијагностикујемо вирус корона, те зато информације треба да остану унутар фирме.

На крају, ако вас позову да пружите услугу у кући или стану у којем се налази заражена особа или особа која је била изложена вирусу, предузеће мора да процени ризик за техничара као и ризик за власника куће или стана код кога ће техничар отићи после тога. Техничар који оде у такву кућу или стан и који тога дана оде у још шест домаћинстава, могао би да пренесе болест са фактором преношења од 6. Уколико ти људи виде још троје људи током тог дана, број потенцијално заражених људи је 18 пута број људи у њиховој породици. Наши поступци утичу на доста других људи. Власник предузећа такође мора да буде у потпуности искрен према техничару. Техничар мора да буде информисан и да има могућност да одбије да оде у такву посету.

Носите навлаке за обућу

Иако обично мислимо да се навлаке за обућу носе како не бисмо оставили траг у блату, сада треба размишљати о њима као начину да спречимо да покупимо вирус на обући. Капљице и аеросол који садрже вирус корона могу да се задрже до три сата у ваздуху и до три дана на површинама, према истраживачима са универзитета Princetown и UCLA. Са друге стране, није документовано да се нови вирус корона преноси са површина контаминираних вирусом. Без обзира на то да ли вирус вреба са пода или не, ношење навлаке за обућу има смисла јер се тиме чини услуга клијенту и шаље знак о професионализму вашег предузећа. То такође помаже и самом техничару. И још једна последња напомена: баците навлаке за обућу након сваке посете клијентима. Уколико се на навлакама за обућу задржи нека опака болест, свакако не желите да је унесете у следећу кућу или стан у који идете. Оперите руке након што их баците, јер сте их додиривали.

Ако носите маску, дођите код клијента без маске на лицу

Ако носите маску, дођите у посету без маске и затим реците клијентима да ћете носити маску из предострожности за њихово добро. Ношење маске није неопходно, јер није препоручено од стране Центра за контролу и превенцију болести. Водите рачуна да баците маску након сваке посете. Постоје неке ствари које свакако препоручује Светска здравствена организација (СЗО). Прво, треба да носите маску ако имате вирус корона. Друго, треба да носите маску ако се налазите у просторији са зараженом особом. СЗО је објавила видео о правилном коришћењу маске за лице.

Центар за контролу и превенцију болести „…тренутно не препоручује коришћење маски за лице општој јавности. Ако ћете носити маску, то треба да буде маска N95. Са друге стране, „Привремене препоруке за превенцију и контролу за пацијенте код којих се сумња или им је потврђена болест COVID-19 у здравству – Ажуриране препоруке за ЛЗО (личну заштитну опрему) приликом неге болесника код којих је потврђена или се сумња на COVID-19”, јасно наводе да су маске за лице N95 најбољи избор, али да су ,,маске за лице прихватљива алтернатива када ланац снабдевања респиратора (маски за дисање) не може да задовољи потражњу".

Центар за контролу и превенцију болести наводи да су „блиски контакти лица које има COVID-19 такође у повећаном ризику од изложености.” То може да се односи на техничара за грејање, вентилацију и климатизацију.

Овако се дефинише блиски контакт:

Близина до отприлике 6 стопа (2 метра) од пацијента са COVID-19 током дужег периода; блиски контакт може да настане док негујете пацијента, живите са њим, посећујете га или док делите чекаоницу или просторију у здравственој установи са особом оболелом од COVID-19, или

Директан контакт са заразним излучевинама оболелог од COVID-19 (нпр. када се заражена особа искашље на вас).

Носите заштитне наочаре

Када болесна особа кашље или прича, честице вируса са њених уста или носа могу да попрскају лице друге особе. Највероватније је да ћете удахнути те капљице преко уста или носа, али оне могу да продру и преко ваших очију. Препоруке за вођење рачуна о очима односе се на здравствене раднике. Међутим, те чињенице и примене могу се односити на сваког. Ако сте близу особе која је заражена вирусом корона или која можда чак ни не показује знаке инфекције, распршене честице и даље могу да уђу у очи техничара који сервисира опрему за грејање, вентилацију и климатизацију.

Носите рукавице

Ношење рукавица за једнократну употребу може да буде значајна метода за смањење контакта са вирусом на површинама. Водите рачуна да их скинете, баците и затим оперете руке. Центар за контролу и превенцију болести препоручује „Носите рукавице за једнократну употребу када чистите и дезинфикујете површине. Рукавице треба бацити после сваког чишћења. Ако се користе рукавице за вишекратну употребу, оне треба да буду намењене чишћењу и дезинфекцији површина за COVID-19 и не смеју се користити за друге сврхе. Прочитајте упутства произвођача о производима за чишћење и дезинфекцију које користите. Оперите руке одмах након што скинете рукавице”.

Ако сте здравствени радник или ако сте били у просторији са зараженом особом, ,,Скините и баците рукавице када излазите из болесничке собе или простора за негу и одмах спроведите хигијену руку”. Још једном, ово може да се примени и на техничара за КГХ.

Очистите површину решетке филтера за повратни ваздух користећи дезинфекционо средство

Центар за контролу и превенцију болести препоручује да се предмети који се често додирују чисте и дезинфикују раствором избељивача (варикине) или алкохола. Решетка филтера се не додирује рукама често, али је у сталном контакту са ваздухом у кући или стану који може да садржи суспендоване честице вируса.

Скините филтер

Ставите га у пластичну кесу и баците у спољашњу канту за отпатке код клијента. Будући да су честице вируса COVID-19 мање од онога што већина филтера може да заустави, има смисла да се неке честице могу задржати на влакнима док пролазе кроз филтер.

Замените филтер уобичајеним филтером

Немојте да прелазите на филтер са вишим MERV (13) (MERV – Minimum Efficiency Reporting Value), осим ако такође не испитујете канале и вентилаторе да бисте видели да ли систем може да издржи пад притиска преко филтера. COVID-19 и остали коронавируси имају величину од .005 до .3 микрона. У једном извештају се наводи да им је величина од 0.004 до 0.1 микрона, што је око 100 пута мања величина од бактерија. Оцењено је да HEPA филтер има ефикасност од 99.97 процената. Иако он може да задржи неке вирусе, не може све да их заустави. Постављањем HEPA филтера са уобичајеним падом притиска од 6.35 до 16.50 mmVS може се повећати цурење повратног ваздуха, смањити вадзушна струја и створити проблеми у систему, што је посебно тачно код пребацивања на климатизацију. Можете смањити пад притиска, али мораћете да повећати решетку филтера на 1 квадратни метар за 12,5 kW. Ово је добар моменат да са клијентом поразговарате о филтрацији и да се у будућности вратите како бисте поставити одговарајући филтер који ће испунити његове захтеве.

Држите препоручену „социјалну дистанцу”

Иако је немогуће да у сваком тренутку држите препоручено растојање од 2 метра између вас и клијента, барем можете да смањите време које проведете у „друштвеном простору” тако што ћете бити свесни да је то потребно. Ово је добар тренутак да поново процените простор између себе и клијента. Неки људи се другима уносе у лице и то је непријатно, чак и када не постоји опасност од болести. Лични простор је дефинисан као простор од око једног метра или мање. Другим речима, заузмите мали простор како клијент не би сматрао да сте превише агресивни. Са становишта здравља и безбедности, тиме се спречава да вас људи испрскају када кашљу, кијају или чак само говоре.

Перите руке

Често перите руке сапуном и водом најмање 20 секунди, нарочито након што истресете нос, каљшете или кијате или након што сте боравили на јавном месту. Оперите руке након додиривања површина на јавним местима. Прање руку је по свој прилици најчешће упутство које се даје за спречавање ширења COVID-19. Када треба да перете руке? Можете да замолите за дозволу приликом уласка и изласка. То може да буде превише, јер неки људи имају аверзију према томе да непознати људи користе њихов тоалет. Такође постоји питање како да осушите руке. Свакако немојте користити њихов пешкир. Могли бисте да имате своју крпу за једнократну употребу – попут оне коју користите за дезинфекцију решетке за повратни ваздух. Немојте да бришете руке о панталоне. Водите рачуна да руке перете најмање 20 секунди.

Користите антисептик за руке

Понекад не можете да одете до тоалета да оперете руке и тада користите антисептик за руке. Проблем је што их нема у продаји. Рецепт да сами направите антисептик за руке, који је дала Светска здравствена организација, налази се овде.

Правилно одлагање (бацање)

Водите рачуна да баците маске, рукавице, филтере, итд. због потенцијалног ширења COVID-19. Немојте само да их баците у камион или комби. Ставите их у кесу за отпатке и одложите у канту за отпатке у вашем предузећу. Такође водите рачуна да оперете или дезинфикујете руке после додиривања ствари које бацате у ђубре.

Направите линк за анкету

Ово је још једна могућност да поставите питања како сте обавили свој посао. То је нешто што би требало увек да радимо; мада, овога пута можете да додате питања у вези са понашањем техничара по питању здравља и безбедности, да ли се клијент осећао пријатно док је техничар био у кући итд.

Производи и услуге за власнике кућа или станова

Документ који садржи ставове ASHRAE о болестима које се преносе ваздухом, који је поново потврђен 5. фебруара 2020. наводи да „Будући да мале честице остају у ваздуху током одређеног периода, пројекат и рад система за грејање, вентилација и климатизацију који покреће ваздух може да утиче на преношење болести на неколико начина, и то:

  • – тиме што се доводи чист ваздух до осетљивих станара (корисника простора),
  • – тиме што може да садржи контаминирани ваздух и/или издувава такав ваздуха у спољашњу средину,
  • – тиме што се разређује ваздух у простору чистијим ваздухом од споља и/или филтрирањем ваздуха,
  • – тиме што се пречишћава ваздух унутар собе тј. просторије. 

Филтрирање

Већина стамбених система за грејање, вентилацију и климатизацију није пројектована за филтере са високом степеном ефикасности MERV (минимална вредност извештавања о ефикасности). Нажалост, већина стамбених система је у великој мери ограничила филтере за повратни ваздух на величину коју су дозволили градитељ и власник. Због тога је важно да свака препорука за високо оцењене филтере буде у комбинацији са:

а) мерењем пада притиска преко размењивача топлоте,

б) расположивим статичким притиском,

в) постојећим решеткама за повратни ваздух и

г) конструкцијским могућностима за повећање решетке и/или решетки за повратни ваздух.

 
Мало је вероватно да било који стамбени систем може да користи HEPA филтер, а чак и HEPA филтер неће уклонити 100% COVID-19. Према томе, филтрирање јесте одлично решење за клијента, али захтева много више од уградње филтера са бољом оценом MERV. Ову прилику треба пажљиво искористити да клијента информишете, а не продате производ. Навалентна продаја због провизије може да резултује лошом репутацијом за предузеће које се бави КГХ и пропуштеном приликом да се помогне власнику куће или стана.

Лампе са ултравиолетним гермицидним зрачењем (УВГЗ)

Лампе са ултравиолетним гермицидним зрачењем (УВГЗ) користе се још од почетка 1900-тих. Према претходно цитираном документу о ставовима ASHRAE, лампе са ултравиолетним гермицидним зрачењем (УВГЗ) могу да инактивирају неке организме који преносе болест и такође могу да утичу на брзину преношења болести. Сви смо видели плавичасто светло у кутији поред плафона у медицинским установама. То је вероватно УВ лампа. Због тренутне природе вируса COVID-19, не постоје студије о коришћењу лампи са ултравиолетним гермицидним зрачењем (УВГЗ); ипак, можемо бити сигурни да ће правилно инсталирана лампа у каналском разводу ваздуха помоћи да се инактивирају неке болести. Не можемо да гарантујемо апсолутно здравље и безбедност куће или стана са осветљењем које има УВГЗ, али знамо да ће у многим ситуацијама бити од помоћи.

Регулација влажности и температуре

ASHRAE је известила о једној студији у којој је донет закључак да вирус грипа задржава максималну инфективност при влажности од 23%. Инфективност је нагло падала на степену влажности од 43%. Иако постоје погодније средине за пад тј. смањење инфективности, изнад 30 °С/50%, ниво угодности у кући или стану био би непожељан. Тако изгледа да влажење и одвлаживање представљају валидне стратегије за пројектовање здраве куће.

Одговарајућа вентилација

ASHRAE такође разматра потребу за одговарајућом вентилацијом. Има смисла да, нарочито у херметички затвореном простору ваздух може да буде све више загађен организмима који изазивају болести. Механички прописи државе Арканзас захтевају минималан број измена ваздуха од 0.35 на сат. У новим зградама је сада обавезно коришћење механичке вентилације. Како све више инсистирамо на херметичности станова ради уштеде енергије, морамо знати да је свеж ваздух од суштинског значаја за здравље и безбедност стамбеног простора и свих објеката у којима људи бораве. Куће и станови грађени пре 2018. године највероватније немају механичку вентилацију, а станови саграђени после 2015. године не могу да задовоље захтев за минималном вентилацијом. Решење би могла да буде механичка вентилација или вентилација са рекуперацијом енергије. Искористите ову прилику да информишете власника куће или стана. Немојте да доведете себе у ситуацију да будете окривљени за то што за продају користите постојећу кризу. 

Извор:
Удружење за КГХ из Арканзаса
(Arkansas HVACR Association),
24. март 2020.

У Смедереву је у петак, 4. октобра 2019, свечано отворена фабрика „Mayekawa SRB“ која ће производити најсавременије расхладне системе, уређаје и компресоре.

Идеја о зидању фабрике у Смедереву потекла је од г. Шина Маекаве (Shin Maekawa), власника компаније „Mayekawa“ на основу четврт века изврсне сарадње са смедеревским предузећем „Клима“, основаног 1993, овлашћеног дистрибутера и сервисера производа европског огранка ‒ „Mayekawa Europe“. Штавише, г. Маекава је инсистирао да директор нове фирме буде г. Жикица Андрејевић, власник предузећа „Клима“ – и тако је у Смедереву настала нова фабрика која ће, као лидер у свету, сигурно радити у интересу Смедерева и Србије.

Нова фабрика у Смедереву није огранак јапанске компаније, већ у потпуности домаће предузеће, које сада запошљава 38, а након треће фазе имаће 250-300 запослених. Своје производе нова фабрика ће продавати у Европи, Африци и Блиском Истоку.

 

Компанија „Mayekawa“ послује на свим континентима

Први уговор са „Mycom Europe“ потписао је г. Радмило Грковић генерални директор фирме „Фаграм“ из Смедерева давне 1986. године. Након престанка рада „Фаграма“ смедеревска фирма „ЕМ-дип“ је, уз помоћ г. Грковића, наставила да производи посуде под притиском за потребе европског огранка „Mayekawa Europe“. Иста фирма ће и даље производити посуде под притиском за фабрику „Mayekawa SRB“.

Гг. Жикица Андрејевић, Jan Boone и Радмило Грковић

Велику помоћ у избору локације и прибављању свих дозвола Жикица Андрејевић имао је од гђе Јасне Аврамовић, градоначелнице Смедерева, која је била почасни гост на свечаном отварању фабрике.

Г- Жикица Андрејевић водио је обилазак нове фабрике

„Ако су радници задовољни условима рада и примањима – радиће као за себе и имаћемо квалитетну производњу. Тако је у 'Клими', а тако ће бити и у 'Mayekawa SRB', где сам такође директор“, изјавио је г. Андрејевић, непосредно пре свечаног отварања фабрике.

Њ.е. г. Ђунићију Марујами засадио је младицу јапанске трешње

Фабрика је званично отворена сађењем неколико садница јапанске трешње, а затим су званице прешле у ресторан где их је прво поздравио г. Жикица Андрејевић следећим речима.

„Веома смо срећни што сте дошли да увеличате нашу прославу. Посебно бих захвалио његовој екселенцији г. Ђунићију Марујами, амбасадору Јапана и градоначелници др Јасни Аврамовић на великој помоћи у реализацији целог пројекта. Желим да се захвалим и фирмама које су учествовале у изградњи фабрике, гостима из Белгије, Шпаније, Француске, Пољске, Мађарске, Саудијске Арабије, затим нашим крајњим корисницима: хладњачи Monicom из Алексинца, пиварама Carslberg, Челарево, Heineken у Новом Саду и Зајечару, Апатинској пивари, компанији Нектар у Бачкој Паланки и Владичином Хану.

Изузетну захвалност дугујем г. Jan-у Boone-у, извршном директору „Mayekawa Europe“, који је српској стручној јавности познат по изванредним излагањима на Конгресима о КГХ.“

Госте је поздравио и њ.е. г. Марујама изразивши задовољство наставком традиционално добре сарадња двају народа.

Г. Шин Маекава (Shin Maekawa), власник глобалне компаније „Mayekawa“ и
њ.е. г. Марујама били су видно задовољни почетком производње у Смедереву

Свечани ручак украсила је торта у облику нове фабрике.

Текст и слике: СМЕИТС

Правила националног студентског такмичења
у организацији Друштва за КГХ Србије

1. У циљу промоције струке КГХ међу студентима технике и подршке младим инжењерима у развоју и напредовању у струци КГХ, Друштво за КГХ Србије, сваке године организује Национално студентско такмичење током Међународног конгреса и изложбе о КГХ.

2. Победник националног студентског такмичења стиче право да представља Републику Србију, односно Друштво за КГХ Србије, на наредном годишњем студентском такмичењу Европске Федерације друштава за КГХ – REHVA. У случају да победник није у могућности да учествује на REHVA-ином такмичењу, другопласирани на националном такмичењу може представљати Друштво за КГХ Србије. Подразумева се поштовање правила и рокова предвиђених студентског такмичења REHVA-е.

3. Радове за такмичење могу да пријаве студенти основних академских студија и мастер студија са факултета универзитета у Србији на којима се изучавају дисциплине повезане са тематским областима Конгреса о КГХ, заједно са својим менторима.

4. Позив за пријаву студенских радова за такмичење објављује се у Првој информацији и позиву за пријаву радова за Конгрес. Друштво за КГХ Србије истовремено упућује позив и факултетима (катедрама и департманима) на којима се изучавају дисциплине повезане са тематским областима конгреса о КГХ.

5. Такмичарски рад је рад једног или два студента.

6. Такмичарски рад треба да је заснован на одобреном или одбрањеном завршном раду основних академских студија или мастер раду на мастер студијама. Испуњеност тих услова потврђује ментор такмичарског рада приликом пријаве рада.

7. Наслов и садржај такмичарског рада су потпуно слободни у оквиру тематских области.

8. Такмичарски рад треба да буде написан на енглеском језику и може да има највише шест страница стандардног формата рада за Конгрес о КГХ. Уз име аутора обавезно се наводи и име ментора. Такмичарски рад доставља се Координатору такмичења (на адресу Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.) најкасније 20 дана пре такмичења.

9. Са једног факултета могу да се пријаве највише два такмичарска рада.

10. Студенти на самом такмичењу излажу постер презентацију рада на формата А1 (вертикално оријентисаном), усмену презентацију рада у трајању до 15 минута (ПП презентација, видео снимак...) и одговарају на питања чланова жирија. Презентације и одговори студената излажу се на енглеском језику. Редослед излагања одређује се жребањем непосредно пре почетка такмичења.

11. Такмичарски радови не штампају се у Зборнику радова конгреса и могу да се презентирају слободно и на другим скуповима. Tакмичарски радови, могу такође да се изложе у Студентском програму на конгресу о КГХ.

12. Такмичењем руководи Координатор такмичења. Координатор се бира из редова активних универзитетских наставника на период од три године. Координатор је члан жирија по функцији. Председник Организационог одбора и Координатор непосредно огранизују такмичење и старају се о његовој регуларности.

13. Студенти наступају пред Жиријем такмичења састављеним од 5 (пет) чланова из редова универзитетских наставника. Са једног факултета може бити само један члан жирија. Ментори такмичарских радова не могу бити чланови жирија. Председника и чланове жирија именује Организациони одбор.

14. Одлука жирија доноси се сагласно следећима критеријумима:

  • ♦ релевантност теме и циљ рада, највише 15 бодова,
  • ♦ техничка изводљивост теме, највише 15 бодова,
  • ♦ коришћене методе у раду, највише 15 бодова,
  • ♦ добијени резултати и анализа, највише 15 бодова,
  • ♦ иновативни карактер рада, највише 15 бодова,
  • ♦ квалитет презентације и знање енглеског језика (усмена презентација и одговори на питања чланова жирија), највише 15 бодова,
  • ♦ садржај и графички дизајн постера, највише 10 бодова.

Сваки члан жирија самостално оцењује радове и потписану бодовну листу доставља председнику жирија. Председник жирија сумира укупни број бодова за сваког кандидата и формира предлог ранг листе. Жири у пуном саставу доноси коначну одлуку и проглашава најбољи рад за победника такмичења.

15. Резултати такмичења саопштавају се свим учесницима по завршетку рада жирија. Сви студенти, учесници такмичења, и њихови факултети добијају Сертификат о учешћу на националном такмичењу.

16. Трошкове пута и боравка победника на REHVA-ином студентском такмичењу обезбеђује један од спонзора конгреса, или СМЕИТС.

17. Победник такмичења свечано се проглашава током свечане вечере конгреса, заједно са спонзором.

Друштво за КГХ Србије

ASHRAE Distinguished Lectureres Program 

ASHRAE-Danube Chapter’s Technology Transfer Committee in cooperation with the Serbian HVAC Society KGH – SMEITS, and Serbian Academy of Engineering Sciences

 

Distinguished Lecturer Seminar

 

NET POSITIVE ENERGY DESIGN


Thursday, November 1, 2018
Civil Engineering Faculty, Ceremonial Hall
Kralјa Aleksandra str. 73, Belgrade
starting from 11.00 a. m.

  

Lecturer 

Rupesh Iyengar
PhD, Services Consultants
Jayanagar, Bengaluru, India


Програм истакнутих предавача ASHRAE-а започет је 1996-97. године са циљем да члановима својих огранака широм света пружи прилику да чују предавања истакнутих чланова ASHRAE-а. Теме предавања су пажљиво одабране и примерене публици у одређеном региону. Програмом руководи Комитет за трансфер технологија огранка.

Комитет за трансфер технологија Дунавског огранка ASHRAE-а, у сарадњи са Друштвом за КГХ Србије, Академијом инжењерских наука Србије, 1. новембра 2018. године у Београд је позвао г. Rupesh-a Iyengar-a, да у Свечаној сали Грађевинског факултета у Београду одржи семинар NET POSITIVE ENERGY DESIGN

Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.


Програм

11:00–11:15 Introductory Messages: SMEITS, KGH, AINS, ASHRAE - Danube 

11:15–12:00 Net Positive Energy Design

Abstract. A large percentage of most countries‟ energy demand goes to power its buildings. Urbanization will only increase building constructions and in-turn cause an increase in energy demand. Designing buildings, which are self-sustained, is therefore logical and very important. A building that can satisfy its own energy demand by generating the energy it requires is called a Net Zero Energy Building and one that can generate more energy than its needs is a Net Positive Energy Building. Net Positive Designs can help feed energy to the grid thus acting as a mini power plant inside the city. Designing such buildings need innovations in engineering design and architectural approach. The aim is to first reduce the energy demand of the building to the minimum; and then generate that energy at the building. Some of the concepts that can be used are: Using innovative materials for walls, slabs, roofs etc., selecting high performance glazing based on a balance achieved between U-value, SHGC, and VLT, enhanced day-lighting, free air-conditioning, natural ventilation, effective sensors, CFD simulations, an intelligent demand control strategy etc. The key though is to combine such strategies in the right proportions to achieve a workable solution.

12:00–12:20 Coffee break

12:20–12:50 Decentralized Cooling and Ventilation

Abstract. Air conditioning systems are responsible for more than 50% of any typical business building‟s energy demand. The burgeoning growth of cities around the world will only increase this demand in the years to come. Investing, therefore in serious time and money to strategize ways to improve building HVAC systems is the call of the day. Traditional systems use large centralized Air Handling Units (AHUs) to move cool air to building interiors. But the movement of water, which is more effective than air in removing heat owing to its higher heat capacity, could be a better solution. The transition from a conventional all air centralized air conditioning to slab integrated water based radiant cooling systems coupled with decentralized ventilation could be the future of air conditioning. This type of a system could reduce false ceiling heights to minimum and increase floor to floor height by about 20%. The advantage is that, radiant cooling employs high temperature cooling techniques, with chilled water at 15°C to 17°C, to achieve temperature control. This is in contrast with traditional systems which use 6°C to 8°C chilled water.

12:50–13:20 The Art of Cooling and Ventilating spaces using Buoyancy Effect

Abstract. In view of the increased demand for cooling caused by climate change, it becomes imperative that energy efficient HVAC technologies and air distribution strategies are explored. Passive design elements could optimize performances of the building envelope by minimizing heat gains; active system designs involve the judicious selection of efficient HVAC systems. In the context of comfort air-conditioning, buildings are designed for human occupancy where thermal comfort requirements and adequate ventilation is provided at all times. Under Floor Air Distribution (UFAD) systems are increasingly becoming popular owing to their better performance in terms of Indoor Environmental Quality (IEQ) and energy demand. It offers full flexibility in changes to office layout by re-locating the outlets to suit any new workstation layout and has been reported to provide enhanced indoor air quality, energy efficiency and thermal comfort as compared to conventional ceiling supply systems. UFAD systems by virtue of their design have the advantage of moving air in the same direction as the thermal lift in the room. The upward air flow pattern, vertical temperature gradient and warmer supply air temperature are the most important characteristics of this system.

13:20–13:50 The Unstructured and Unsustainable Growth Phenomena of Cities In Developing Countries

Abstract. Cities of developing nations are going to play a major role in defining growth in the quest to match standards of developed nations. Trade, population, geographic size of cities in developing countries and their contribution to global development will only increase in the years to come. Rural settlements or underdeveloped villages are fast converting themselves to smaller towns; smaller towns are converting themselves into small cities and existing small cities are forging themselves into becoming mega cities. This demographic transformation will bring with itself an increased need on resources of land, water, clean air, sanitation, power, transport network and safety in order to survive and grow. It is therefore, imperative that urban planning, use of technology, futuristic vision and control techniques are incorporated to work in collaboration for having success. Present day megacities like Tokyo, Seoul, Beijing, Shanghai, Manila, Jakarta, Mumbai, Delhi, Karachi, Istanbul, Tehran, Moscow, Lagos, Addis Ababa, Nairobi, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Lima, Santiago, Mexico City etc. have their share of problems and negotiating their populations ever growing demands has turned into a herculean task. What we need is an integrated and sustainable design approach towards city planning and building design in the larger context of Smart cities or Green cities. 


Speakers short CV’s

Dr. Rupesh has published more than 10 research papers in top international journals and international conferences in USA, UK, India, Singapore, Switzerland, Philippines, Australia, Czech Republic etc. He has collaborated with ETH, Zurich; NUS, Singapore; Concordia University, Montreal; La Salle University, Manila on various research projects. He is currently a visiting professor at Bharati Vidyapeeth University, Pune and BMS College of Engineering, Bengaluru. He was the chairperson for he conference session on Sustainability and Green Buildings – Construction, Design and Materials during the 10th Healthy Buildings Conference in Brisbane, Australia. He is regularly invited by industry and academia across the globe to give webcasts and lectures on Sustainable Building Design, Energy Efficient MEP Design, Smart Cities, Net Positive Energy Design etc.

Dr. Rupesh currently works for his own MEP and Sustainable Design consulting firm, Services Consultants in Bengaluru and Singapore. He is extensively involved in design projects that require MEP Designs, Sustainable Designs and Net Zero Energy Designs. One of his projects themed “Resilient to Climate Change” won the Green Design Award of Merit at the International Green Building Congress, Singapore. His Net Zero Energy Building Design project “Puma Sustainable Store, Bangalore” won 2 design awards namely The Bry-Air Award and Emerson Cup Award. His company has an experience of 30 years in designing Hotels, Hospitals, Residential Spaces, Office Spaces, Retail and Commercial spaces, Educational Institutions, Airports etc. across Asia.

Dr. Rupesh has been involved with ASHRAE for the last 10 years. He has held several BOG positions at ASHRAE Singapore Chapter and is currently a part of ASHRAE Bangalore Chapter. He was selected as a “Leadership U” participant in YEA and has won the “YEA Award for exceptional service to ASHRAE”. He organised many international events for YEA in the capacity of the YEA Regional Coordinator (YRC) during 2014-2017. He was nominated by ASHRAE to be its Global New Face in 2012, 2013, 2014 and 2015. He has published 2 books titled “Decentralized Approach to High Performance Building Design in Tropics” by SVH Verlag and book chapter–“Asia‟s Cities: Necessity, Challenges and Solutions for Going Smart” by Springer.

Uštede

Дванаести REHVA-ин конгрес CLIMA 2016 одржаће се од 22. до 25. маја 2016. године у Алборгу (Данска) у оквиру кога ће се одржати и студентско такмичење са темом из области КГХ. Студентско такмичење ће се одржати као подршка професионалном развоју струке.

Правила студентског такмичења

1. REHVA сваке године награђује рад (радове) студената из земаља чланица Федерације.

2. Студентски такмичарски рад би требало да буде заснован на завршном раду који се ради за степен bachelor или master или да буде на одговарајућем нивоу (дипломски рад, магистарски рад). Докторске тезе се неће прихватати.

3. Тема сваког студентског такмичарског рада у потпуности је слободна, али треба да буде из области или да буде у вези са областима делатности REHVA-е, то јест да се бави темама као што су квалитет унутрашње средине, енергетски биланс, системи за КГХ, системи у зградама, итд. (У случају било какве недоумице, без оклевања се обратити REHVA-и на адресу Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.). Коришћене методе могу да буду експерименталне, аналитичке, нумеричке, пројектантске, итд.

4. Рад може да буде рад једног студента или групе (тима) од два студента.

5. Друштва чланице REHVA-е могу да поднесу највише једну пријаву за такмичење по земљи, у складу са правилима овог такмичења. Пријава треба да се пошаље електронским путем, директно председнику Комисије за образовање, професору Мануелу Гамеироу да Силви на адресу Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели. уз једну копију коју треба послати на Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.. Рок за пријем пријава је петак, 16. март 2018. године, до 20.00 часова по средњеевропском времену. Рад мора бити у облику научног рада дужине од највише 6 страна у складу са обрасцем, и мора да садржи следеће податке: Назив рада, име (имена) и институт/факултет студента (студената) са пуном адресом установе и електронском адресом лица за контакт, име ментора (супервизора) и година када је рад прихваћен на домаћем универзитету.

6. Сва документа и презентације морају да буду на енглеском језику и биће саставни део зборника који ће REHVA доставити члановима жирија пре такмичења.

7. Такмичари ће изложити своје радове на студентском такмичењу за време Годишње конференције REHVA-е, у Бриселу, Белгија, од 21. до 23. априла 2018. Студенти ће излагати у недељу, 22. априла 2018. поподне и у понедељак, 23. априла 2018. пре подне и за конференцију припремити:

• усмено излагање свог рада у трајању од 15 минута (максимално 15 слајдова),

• три штампане копије прегледа рада на 6 страница,

• технички постер формата А1 (са вертикалном оријентацијом) који ће бити изложен у конференцијској сали.

8. Жири ће заседати након завршетка излагања и донети своју одлуку. Жири може да изабере највише 3 кандидата за награде.

9. Имена победника ће бити саопштена свим учесницима такмичења након састанка жирија.

10. Победник (победници) ће бити проглашен(и) и примиће награду на завршном заседању конференције REHVA/ATIC, у понедељак, 23. априла 2018. Главни победник ће том приликом изложити свој рад (максимално 15 минута).

Главни победник ће том приликом изложити свој рад (максимално 15 минута).

11. Сви учесници и њихове установе ће добити потврду о учешћу на такмичењу.

12. Путне трошкове и трошкове смештаја учесници ће сносити сами, њихова друштва или удружења чланице или спонзори.

13. Жири студентског такмичења REHVA (RSCJ) има најмање 3 члана. Председника жирија сваке године именује Управни одбор REHVA-е. Остали чланови жирија могу да буду чланови Комисије за образовање REHVA-е, или други стручњаци које предложе друштва чланице и које именује Управни одбор REHVA-е. Из једне земље може да дође највише један члан жирија RSCJ, а у случају већег броја номинација из једне земље, одлуку о избору доноси председник жирија (RSCJ). Рок за достављање номинација за чланове жирија RSCJ канцеларији REHVA-е (Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.) електронском поштом јесте 20.00 часова, 15. априла 2016. по средњеевропском времену.

Критеријуми за додељивање награда

Жири ће донети своју одлуку на основу следећих критеријума:

• релевантност и техничка изводљивост (практичност) теме,

• јасно навођење предмета рада,

• адекватност коришћених метода,

• валидност и поузданост постигнутих резултата,

• иновативни карактер спроведеног рада,

• тачност објашњења рада у писаном материјалу и у усменом излагању,

• графички квалитет прегледа (апстракта) и излагања,

• способност кандидата за расправу током дискусије,

• научни садржај и графички квалитет постера.

Сваки члан жирија ће дати списак са кандидатима по реду, од првог до последњег места.